COTAN

De Commissie Test Aangelegenheden Nederland (COTAN) is een onafhankelijke commissie ingesteld door het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Gevraagd en ongevraagd beoordeelt deze commissie sinds 1959 tests en toetsen die geconstrueerd of bewerkt zijn voor het Nederlandse taalgebied. De beoordelingen worden publiek gemaakt in de uitgave “Documentatie van Tests en Testresearch in Nederland”. Dit boek, dat bekend staat als De Documentatie (vaker De COTAN), is voor het eerst verschenen in 1969 en beleefde in 2000 haar zevende editie met als auteurs A. Evers, J.C. van Vliet-Mulder en C.J. Groot. Nu is de informatie digitaal verkrijgbaar.

Het Drempelonderzoek is beoordeeld in 1999, 2001, 2002, 2006 en 2010.  De beoordeling kent slechts de notaties onvoldoende—voldoende—goed.


In 2002 werd de normering “goed” ook toegekend voor de leerjaren 5 t/m 7 van de basisschool. Hiermee werd het instrument ook bruikbaar binnen het traject naar leerling gebonden financiering. Het Drempelonderzoek heeft zo een bereik van groep vijf basisonderwijs tot en met de eerste klas voortgezet onderwijs. Het  wordt voornamelijk gebruikt in groep acht en klas 1 vo. We raden gebruik in groep 7 alleen aan voor leerlingen die mogelijk naar het voortgezet onderwijs gaan. Het Drempelonderzoek en de onafhankelijke leestoetsen werden als volgt beoordeeld:

 

  Drempelonderzoek   Begrijpend lezen 345678 Technisch lezen 345678 Technisch lezen 3
Onderdeel oktober 2001 2006 en 2010 2009 2006 2009
Uitgangspunten voldoende voldoende voldoende goed goed
Kwaliteit testmateriaal goed goed goed goed goed
Kwaliteit handleiding goed goed goed goed goed
Normering goed voldoende voldoende voldoende voldoende
Betrouwbaarheid goed goed goed goed goed
Begripsvaliditeit voldoende voldoende voldoende voldoende voldoende
Criterium validiteit goed goed geen onderzoek geen onderzoek geen onderzoek